آموزش ابتدایی
دل نوشته های دانش آموزانم - نمونه سوالات امتحانی کلاس دوم -اخبار کلاس و مطالب خواندنی  
لینک دوستان
 

 

به نام او که زیباست و زیباییها را دوست دارد

در روز یکشنبه مورخ ۱/۸/90 در سالن امام خمینی آموزش و پرورش همایش هدیه های آسمان با حضور جناب راصد مؤلف محترم این درس در جمع معلمین پایه ی دوم شهرستان داراب تشکیل گردید.

دراین جلسه که راس ساعت 8 تشکیل گردید ابتدا ایشان صحبتهایی در رابطه با اهدف اصلی درس هدیه ها ایراد نمودند.

ایشان با بیان فرازهایی  از  مناجات نامه ی خواجه عبدالله انصاری سعی نمودند نگاه زیبایی که این عارف فرزانه به خدا داشتند را به جمع منتقل کنند.

ایشان صحبت های زیبایی را در رابطه با رویکرد درس هدیه ها و روش تدریس آن بیان نمودند.همچنین به نقش واقعی معلم به عنوان مدیر یادگیری این درس پرداختند.

 به طور خلاصه جان مطلب این بود که معلم باید سعی کند در این ساعت با دمیدن روح نشاط و القاء نگاه زیبا به دانش آموزان ، تدریس را مدیریت کند و بچه ها در محیطی شاداب ارزش های دینی و مذهبی را فراگیرند و هنر معلم در این راستا ایجاد حس و حال و انرژی در بچه هاست. ما در این درس به دنبال آن هستیم که دانش آموزان خودشان را دریابند و به عبارتی خود را نشان دهند چرا که ما می خواهیم بچه ها را با عزت نفس بار بیاوریم  به همین دلیل دانش آموز باید در کلاس فعال باشد و با تجربه ی حس شادی در کلاس دین را بیاموزد که این تکنیک در واقع  همان  استفاده از اصل مجاورت برای نهادینه کردن ارزش های دینی می باشد.

نکته ی درخورتوجه دیگر این بود که ایشان جلسه را به همان شیوه ای مدیریت کردند که باید معلمین در کلاس پیاده کنند به عبارتی دیگر ایشان بطور غیرمستقیم نحوه صحیح کلاسداری را به حاضرین در جلسه آموزش دادند.

ایشان همچنین به تفاوت مقوله ی ارزشیابی و اندازه گیری پرداختند و بیان نمودند که ما در درس هدیه ها با ارزشیابی می خواهیم به دنبال یافتن ارزش ها باشیم نه امتحان گرفتن. ابزارهای ارزشیابی امتحان شفاهی و کتبی نیست و از آنجایی  که قرار است معلم تغییر نگرش دانش اموز را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کند حتی یک لبخند و شادی و تغییری غر کلامی می تواند در بعضی از جاها ملاک های اصلی ارزشیابی باشد.  ایشان همچنین گفتند که ارزشیبابی از این درس حتی به صورت گروهی نیز می تواند انجام بگیرد . ایشان فرمودند همچنان که خداوند سهل گیر است پس نگاه ما به اطرافیانمان از جمله دانش آموزانمان باید سهل گیرانه و پذیرنده باشد.

 در بخش دیگر جلسه جناب  راصدبه بررسی  هدف اصلی تک تک دروس و شیوه های مناسب تدریس آن ها پرداختند. در این رهگذر ایشان  همچنین بیان نمودند که این درس باید به  روش پیمانه ای تدریس شود و باید از موقعیت های خاصی که بوجود می آید برای تدریس دروس مختلف این کتاب استفاده کرد و حتی قرار نیست این درس بخصوص  در ساعت خاص خودش تدریس شود بلکه معلم باید لحظات را هنرمندانه دریابد و از آن ها حداکثر استفاده را نماید.

این جلسه در ساعت 11:30 و در حالی که همه از شرکت در آن راضی به نظر می رسیدند با ذکر صلوات پایان یافت.

برای تمامی دست اندرکاران از جمله معاون محترم آموزش ابتدایی سرکار خانم ذوالفقارپور  که ترتیب برگزاری این همایش را دادند تشکر و قدردانی می گردد.

 

 

[ شنبه سی ام مهر 1390 ] [ 15:34 ] [ شکوفه جعفری ]
 

داستان زیر کار صبا مدرسی پور دانش آموز کلاس دوم مدرسه ریحانه است. صبا خانم دختری خوش خط، منظم ، باهوش و با نشاط است. مهارت وی در برقراری روابط اجتماعی با دیگران فوق العاده است. ضمنا وی از اعتماد به نفس بسیار بالایی برخوردار است. وی سال گذشته در مدرسه ی غیر دولتی مبین درس می خوانده است جا دارد از آموزگار توانمند کلاس اول وی سرکار خانم دریابر تشکر و قدردانی گردد.

لینا و لوبیا سفید کوچولو

یکی بود یکی نبود. در روستایی سرسیز، دختری باهوش و زرنگ به نام لینا زندگی می کردکه سؤال های زیادی از مادرش می پرسید.روزی لینا و مادرش در حال تمیز کردن لوبیا و بودند که لینا از مادرش پرسید:« گیاه چگونه به وجود می آید؟» مادرش گفت :« دخترم ، از کاشتن هر دانه یک گیاه به وجود می آید ولی برای رشد دانه آب و خاک مناسب و نور خورشید نیاز است. در بین لوبیاها یک دانه ی سفید کوچولو وجود داشت که لینا آن را برداشت و در یک گلدان گذاشت و مقداری خاک روی آن ریخت  و آن را در کنار پنجره گذاشت و کمی آب روی آن ریخت . لینا هر روز به سراغ لوبیا کوچولو می رفت و با او حرف می زد و به او آب می داد.

چند روز بعد متوجه شد که لوبیا کوچولو جوانه زده است .او بسیار خوش حال شد و از او بیش تر مراقبت کرد.تا این که لوبیا کوچولو ریشه زد و سر از خاک بیرون آورد.

لوبیا کوچولو بیش تر تلاش می کرد و َآب را از ریشه وارد ساقه و از ساقه وارد برگ کوچولوی به هم چسبیده می کرد. تا این که چند روز دیگر لوبیا سفید کوچولو به یک گیاه کامل تبدیل شد و لینا از تبدیل شدن لوبیا کوچولو به گیاه خیلی خوش حال شد!

 

 


موضوعات مرتبط: دل نوشته های دخترهای گلم
[ جمعه بیست و نهم مهر 1390 ] [ 12:4 ] [ شکوفه جعفری ]

نام و نام خانوادگی :                         دبستان ریحانه                           ۲۷/7/9 

هدف: مرور بر آموخته های هفته و شناخت مشکلات مورد ی یادگیری                                                                                                                                                           

 

دختر خوبم به اتاق خودت برو و با گفتن نام خدای زیبایی ها تکلیفت را آغاز کن.

 

1-عزیزم خوب خواندن یک هنر است که هر کس باید آن را بلد باشد  پس برای بهتر شدن خواندنت یکی از کتاب قصّه هایت را بردار و زیبا و روان از روی آن بخوان.به نظر خودت کتاب را چگونه خواندی؟ ..............................................................................................................................................................

اکنون قصه را برای یکی از اعضای خانواده ات تعریف کن.

 

2-با کلمه های تشدید داردرس جمله هایی زیبا بساز.

........... : ...........................................................................................................

........... :............................................................................................................

.......... :..............................................................................................................

.......... :.............................................................................................................

...........: ............................................................................................................

3- دخترم اسم 5 نفر از دوستانت را بنویس . حالا آن ها را به ترتیب حروف الفبا ردیف کن.

......................................................................................................................

......................................................................................................................

 

4-عزیزم در غذای روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ی شما از چه دانه هایی استفاده شده بود؟ .............................................................................................................................................

کدام یک دوقسمتی و کدام یکی دو قسمتی بود؟................................................................

 

5-مقداری میوه را از یخچال بردار و جدول زیر را کامل کن.

میوه

تک دانه ای

چند دانه ای

خیلی

 

 

 

 

 

 

 

6-عددها را بخوان و با حروف بنویس.

..........................................................         54

.........................................................           93

 

7-با رقم های 5 و 9 چند عدد دورقمی می توانی بنویسی؟

 

 

عددهای قبل و بعد را بنویس.

 

 

65

 

 

 

 

 

90

 

 

 

8-سه عدد دورقمی تکراری بزرگ تر از 60 را بنویس............ و ............ و ............

10- به جای نقطه چین عدد مناسب بنویس.

73 برابر است با ......... یکی و ........... ده تایی

69 برابر است با ........... یکی و .......... ده تایی

90 برابر است با ........... یکی و ........... ده تایی

6 ده تایی و 5 یکی می شود...................

 

9-جمع های زیر را انجام بده.

         .......... = 7 + 2                       ............. = 6 + 3                         ........... = 3 +5

         ...........= 5 + 4                      ..............=0 + 6                           ........... = 1 + 7

 

10-عزیزم خاطره ی مربوط به امروز را اول برای مادرت تعریف کن سپس برایم بنویس .

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

 

عزیزم حالا تکلیفت را به پدر یا مادرت  نشان بده و از ایشان خواهش کن بر تکلیفت نظارت کند

و از ایشان  نیز تشکّر کن.  خوردن شیر و مسواک زدن قبل از خواب هم یادت نره دختر خوب!.

 

والدین محترم فرزند شما درچه سؤ ال هایی مشکل دارد؟  

    

نظر آموزگار:

 


موضوعات مرتبط: نمونه سوال امتحانی و تکلیف
[ چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390 ] [ 12:9 ] [ شکوفه جعفری ]

به نام خدای شاپرک ها

پیش دبستانی و دبستان غیر دولتی ریحانه

جمعه با دومی ها  تاریخ : ۲۰/7/90  نام ونام خانوادگی:  --------                      

دختر گلم! به ياد داشته باش كهكمك به ديگرانيكي از كارهاي خوب و

پسنديده ست.

  

بخوانیم و بنویسیمo

 

دخترم! با گفتن نام قشنگ خدای مهربان تکلیف را آغازکن.

 

1- از روی درس خدای مهربان زیبا و روان برای یکی از اعضای خانواده ات

بخوان و از ایشان خواهش کن کیفیت خواندنت را برایم بنویسید.

***************************

2- شما اکنون چه چیزهایی می توان بخوانی؟

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

-کلمه های تشدید دار درس را پیدا کن و بنویس سپس با دو تا از آن ها

جمله بنویس.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

***************************

4- اسم های زیر را به ترتیب حروف الفباء مرتب کن.

دنیا مهسا فاطمه زهرا کیانا ملیحه عسل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

5- جمله های زیر را کامل کنید.

به کسی که کارش نوشتن است ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ می گوییم.

 

به کسی که شعر می گوید ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ می گوییم.

***************************

ریاضی

1- دسته های ده تایی که قبلاً تهیه کرده ای را بیاور وبا کمک آن ها

به سؤال ها پاسخ بده.

25 یعنی ــــــــــــــــــــــــــــ ده تایی و ــــــــــــــــــــــــــــ یکی

30 یعنی ــــــــــــــــــــــــــــ ده تایی

ــــــــــــــــــــــــــــ یکی و ــــــــــــــــــــــــــــ ده تایی می شود 48

***************************

۲- عدد ۴۵ را با دسته های یکی ده تایی نشان بده.

 
 

 

                    

***************************

3- عددهای یک رقمی را بنویس: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کوچک ترین عدد یک رقمی چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بزرگترین عدد یک رقمی چیست؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

4- کوچک ترین عدد دو رقمی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ و بزرگ ترین

عدد دو رقمی ـــــــــــــــــــــــــــــــ است.

کوچک ترین عدد دو رقمی تکراری ـــــــــــــــــــــــــــــــ  و بزرگ ترین

عدد دو رقمی غیر تکراری ـــــــــــــــــــــــــــــــ است.

***************************

5- با رقم های 6 و 8 چند عدد دو رقمی می توانید بنویسید؟ ــــــــــــــ

 

ـ***************************

6- عدد 52 چند رقم دارد؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــ آیا با رقم های آن

می توان  یک عدد دو رقمی دیگر بنویسی. ــــــــــــــــــــــــــ
 

***************************

1- به سؤالات زیر پاسخ بدهید.

میوه از ـــــــــــــــــــــــــــــــ بوجود می آید.

مهم ترین کار گل ـــــــــــــــــــــــــــــــ است.

 

**************************

2- دانه از چند قسمت تشکیل شده است؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

**************************

3- دانه ی کدام یک از میوه های زیر خوراکی  است.

الف) هلو                     ب) سیب                   ج) بادام

هدیه های آسمانo

 

1- سلام کردن چه فایده هایی دارد؟ هر چه می دانی بنویس.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

***************************

2- چرا بهتر است هنگام سلام کردن لبخند زدن را فراموش نکنیم؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

***************************

دختر خوبم ! اکنون که تکلیف را نوشتی وسایلت را جمع کن و در جای

مخصوص به خودش بگذار.

 


موضوعات مرتبط: نمونه سوال امتحانی و تکلیف
[ چهارشنبه بیستم مهر 1390 ] [ 8:41 ] [ شکوفه جعفری ]

  در روز چهارشنبه مورخ 13/7/90اولین جلسه ی شورای آموزگاران در دبستان غیر انتفاعی ریحانه برگزار گردید. در این جلسه ابتدا  معاونت محترم پرورشی  آموزشگاه جناب آقای نهاوندی به ایراد سخنانی در رابطه با نظم و قوانین موجود در مدرسه پرداختند. بعد از پایان عرایض ایشان ، فرمی به اولیاء داده شد که در آن قید گردیده بود : اگر در اول سال بخواهید به آموزگار خود نامه ای بنویسید و در آن 5 خواسته ی خود را بنویسید چه خواهید نوشت؟ و 5 دقیقه فرصت داده شد تا والدین خواسته ای خود را به ترتیب اولویت بنویسند. سپس نامه ی آبراهام لینکن در اختیار حضار قرار گرفت و صحبتهای رسمی جلسه آغار گردید. در این جلسه در رابطه با رویکرد خاص هر درس و روش تدریس های آن دروس و فعالیت های پیشنهادی  مکمل آن ها صحبت شد.  از جمله پیشنهاد در رابطه با تهیه دفتر خاطرات و تشویق دانش آموزان به نوشتن خاطره نویسی در جهت تقویت فن نوشتاری و درج بهترین دل نوشته ها در وب ، تشویق دانش آموزان به تحقیق برای پیدا کردن جواب بعضی از سوالات مفهمومی دروس علوم  در راستای تقویت روحیه ی پرسشگری و درج آنان در وبلاگ کلاس به جهت ایجاد انگیزه و تشویق دانش آموزان ساعی در این راستا . از دیگر مسائلی که مطرح و مورد بحث قرار گرفت توجه به رشد همه جانبه بچه ها از جمله رشد اجتماعی ، عاطفی و اخلاقی  و همچنین سعی در غنی سازی فضای فرهنگی خانواده ها بود . ضمنا در پایان صحبت ها والدین محترم سوالات خود ر امطرح نمودند و بر روی آن ها بحث و تبادل نظر شد. در آخر جلسه هم مؤسس محترم جناب آقای آزما مجددا از حضور والدین محترم تشکر  و قدردانی کرد و صحبت های کلیدی را بیان نمودند. لازم به ذکر است که دو نفر از والدین  به عنوان نماینده ی اولیا جهت برقراری پل ارتباطی بین آموزگار و  والدین انتخاب گردیدند. در پایان جلسه با ذکر صلوات به پایان رسید.  لطفاً در صورت تمایل در ادامه ی مطلب نامه ی آبراهام لینکن رامطالعه فرمایید...  

 


ادامه مطلب
[ یکشنبه هفدهم مهر 1390 ] [ 7:8 ] [ شکوفه جعفری ]
روز جهانی کودک را به همه ی کودکان دنیا تبریک عرض می کنم.

[ شنبه شانزدهم مهر 1390 ] [ 8:22 ] [ شکوفه جعفری ]

به نام خداوند رنگين كمان

دبستان غير دولتي ريحانه

نام ونا م خانوادگي: ...................... تمرين درس رياضی      مهرماه 90 

 

 

* در جاي خالي عدد مناسب بنويس.

48 مي شود ----------- ده تايي و---------------  يكي          نود مي شود ------------  ده تايي  82 مي شود ----------- یکی  و-----------------  ده تایی          50 مي شود ------------  ده تايي  

17مي شود ----------- ده تايي و---------------  يكي            هشت ده تايي مي شود ----------

38 مي شود ----------- یکی و---------------  ده تایی

7ده تايي و4 يكي مي شود ---------------

2یکی  و5 ده تایی مي شود ---------------

3ده تايي و3 يكي مي شود ---------------

4یکی  و3 ده تایی مي شود ---------------

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

* به رقم وحروف بنويس.

شصت ودو -----------------------                 ----------------------------------   61     

هفتادو هشت --------------------                     ----------------------------------   83                                  

سي و پنج ------------------------                  ----------------------------------   54

نود و نه ---------------------------                   --------------------------------    42

هشتاد و سه --------------------------              ----------------------------------    26

پنجاه ودو ------------------------------          --------------------------------    93                   

چهل وسه --------------------------                   --------------------------------   85

چهل ویک  ------------------------                       --------------------------------- 71

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

* عدد هاي قبل وبعد را بنويس.

 

 

......  -  ۵۵ - ............ - ........... -۵۲ - .......... - ............


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

*  از صفر تا 50 با عدد بنويس.

............................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

*

 7 اردک شنا می کردند. دو اردک دیگر هم داخل آب شدند و مشغول شنا کردن شدند.الان چند اردک در حال شنا کردن هستند؟

 

 

 

 

 

 

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

* 9 شمع روشن بود باد آمد 2تا از شمع ها خاموش شد چند شمع روشن باقي مانده است؟

 

موفق باشید

 

 



موضوعات مرتبط: نمونه سوال امتحانی و تکلیف
[ چهارشنبه سیزدهم مهر 1390 ] [ 15:5 ] [ شکوفه جعفری ]

 

او       اولیا محترم با توجه به اینکه در این آموزشگاه دروس هنر، قرآن  و ورزش کلاس ها توسط معلمین تخصصی  هر  رشته تدریس

         می شود تنظیم ساعات این دروس در پایه های مختلف به عهده دفتر می باشد. به همین دلیل لحاظ کردن ضریب   دشواری دروس عملا دشوار می باشد.چنانچه در این رابطه   ضعف هایی در برنامه کلاسی مشاهده می کنید. محدودیت ها ی ما را فراموش نفرمایید.

              شنبه : ریاضی بخوانیم بنویسیم  هدیه های آسمان - طرح کرامت(شکوفه ها)

        یکشنبه :    هنر -   قرآن   -  ریاضی   -    علوم   -     املا

د          دوشنبه:  قرآن    ریاضی   – بخوانیم   - علوم  – هدیه های آسمان

    سه شنبه : ریاضی – علوم    – قرآن   – املا  -  بنویسیم 

چهارشنبه : ریاضی – هنر – بنویسیم  – ورزش  - ورزش

                    پنج شنبه :تعطیل

                     جمعه:  تعطیل

لا       لازم به ذکر است که ساعت ارتباط روزهای سه شنبه زنگ   سوم است. لطفا جهت پیگیری مسائل درسی و تربیتی فرزندان و عدم اتلاف وقت سایر دانش آموزان حتی الامکان در این ساعت مراجعه کنید.

شیفت صبح:سه شنبه ساعت 9:35 الی 10:20

شیفت عصر:14:50 الی 15:35

 

 

[ جمعه هشتم مهر 1390 ] [ 16:22 ] [ شکوفه جعفری ]

 

  زمانيكه مردي در حال پوليش كردن اتومبيل جديدش بود كودك 4 ساله اش با تكه سنگي را که در دست داشت بر روي بدنه اتومبيل خطوطي را انداخت.

While a man was polishing his new car, his 4 yr old son picked up a stone and scratched lines on the side of the car.

 

مرد آنچنان عصباني شد كه دست پسرش را در دست گرفت و چند بار محكم پشت دست او زد بدون انكه به دليل خشم متوجه شده باشد كه با آچار پسرش را تنبيه نموده.

In anger, the man took the child's hand and hit it many times not realizing he was using a wrench.

 

در بيمارستان به سبب شكستگي هاي فراوان چهار انگشت دست پسر قطع شد

وقتي كه پسر چشمان اندوهناك پدرش را ديد از او پرسيد "پدر كي انگشتهاي من در خواهند آمد" !

When the child saw his father with painful eyes he asked, 'Dad when will my fingers grow back?'

 

آن مرد آنقدر مغموم بود كه هیچ  چیز نتوانست بگويد به سمت اتومبيل برگشت وچندين باربا لگدبه آن زد

The man was so hurt and speechless; he went back to his car and kicked it a lot of times.

 

حيران و سرگردان از عمل خويش روبروي اتومبيل نشسته بود و به خطوطي كه پسرش روي آن انداخته بود  نگاه مي كرد . او نوشته بود " دوستت دارم پدر"

Devastated by his own actions, sitting in front of that car he looked at the scratches; the child had written 'LOVE YOU DAD

روز بعد آن مرد خودكشي كرد

The next day that man committed suicide. . .

 

خشم و عشق حد و مرزي ندارند. مي توانید ( عشق) را انتخاب كنيد تا زندگي دوست داشتني داشته باشيد و اين را به ياد داشته باشيدكه

Anger and Love have no limits; choose the latter tohave a beautiful, lovely life & remember this:

 

اشياء براي استفاد شدن و انسانها براي دوست داشتن مي باشند

Things are to be used and people are to be loved.

 

در حاليك امروزه از انسانها استفاده مي شود و اشياء دوست داشته مي شوند.

The problem in today's world is that people are used while things are loved.

 

همواره در ذهن داشته باشيد كه:

Let's try always to keep this thought in mind:

 

اشياء براي استفاد شدن و انسانها براي دوست داشتن مي باشند

Things are to be used,People are to be loved.

مراقب افكارتان باشيد كه تبديل به گفتارتان ميشوند

Watch your thoughts; they become words.

 

مراقب گفتارتان باشيد كه تبديل به رفتار تان مي شود

Watch your words; they become actions.

 

مراقب رفتار تان باشيدكه تبديل به عادت مي شود

Watch your actions; they become habits.

 

مراقب عادات خود باشيدشخصيت شما مي شود

Watch your habits; they become character;

 

مراقب شخصيت خود باشيدكه سرنوشت شما مي شود

Watch your character; it becomes your destiny.

 

خوشحالم كه  دوستي اين پيام را براي ياد آوري به من فرستاد

I'm glad a friend forwarded this to me as a reminder.

 

اميدوارم كه روز خوبي داشته و  هر مشكلي كه با آن روبرو هستيد

I hope you have a good day no matter what problems you may face.

 

آخرين روز آن باشد و تمام شود

It's the only day you'll have before it's over

منبع : ایمیل یکی از دوستان

 

[ جمعه هشتم مهر 1390 ] [ 15:22 ] [ شکوفه جعفری ]
هر سال از چند روز قبل از مهر هیجان ، شادی و البته کمی استرس سراسر وجودم رو فرا میگیره.  امروز داشتم به این موضوع فکر می کردم که این هیجان رو  چند ساله که دارم؟ دیدم خیلی وقته آخه از زمانی که 6 سالم بوده تا الان هر سال بی وقفه این احساس رو دارم تجربه می کنم. چون همیشه یا دانش آموز بودم یا دانشجو یا معلم!

و امسال که قراره بعد از 5 سال که در دبستان فرهنگیان تدریس می کردم برم  دبستان غیر انتفاعی ریحانه این هیجان و اضطراب بیشتره. درسته که افتخار همکاری با اکثر مجموعه  مخصوصا مؤسس، مدیر، مربی پرورشی وبعضی از خانم معلم ها در مدرسه ای دیگه داشتم ولی با این ترکیب جدید و در این مکان بار اولمه.

امیدوارم بتونم خودم رو با محیط جدید خوب وقف بدم و بتونم  با ایجاد فضایی شاد و دوستانه بچه ها رو به ایده آلهایی که تو ذهنم هست برسونم. ایده آل و دغدغه ی اصلی من یادگیری اصولی با روش های جدید و فعالانه و توجه همه جانبه به تمام ابعاد رشد هست و البته تربیت شهروند مفید و با اخلاق یکی از الویتهای مهمم هست.

ولی متاسفانه  ما معلمین در عمل عموماً عادت کرده ایم تک بعدی عمل کنیم و تمام توانمان را در زمینه هایی هزینه کنیم که نمود داره و دیگران می بینند. به خاطر همین معمولا از خیلی از مسائل مهم مثل  آموزش نکات اخلاقی و مهارت های اجتماعی و...غفلت می کنیم.

تصور می کنید چرا در تفکر حاکم بر فرهنگ جامعه ی کنونی ما نگاه انحصارطلبانه وجود دارد؟ چرا آدم بزرگ های ما  از وجدان کافی  برخوردار نیستند ؟ چرا اکثر مردم فقط به منافع خودشون فکر می کنند ؟ چرا در جامعه ی ما فرهنگ روح جمعی کمتر دیده میشه و ما عادت به تک روی داریم؟ و ده ها چرای دیگه....

من فکر می کنم به خاطر اینه که در دوران کودکی(پیش دبستانی و ابتدایی) که شالوده ی اخلاق و ورفتار پایه گذاری میشه ما  معلمین کم تر شرایط را برای تجربه ی محیطی که بچه ها  از صمیم قلب به هم احساس تعلق کنند فراهم می کنیم. اینقدر که دغدغه ی این داریم که ذهن بچه ها را انباشته ازمحفوظات کنیم  دغدغه ی دوستی ها و روحیات جمعیشون  نداریم . غافل از اینکه اگه کودک به عشق دیدن معلم و هم کلاسی هاش بیاد  مدرسه ، با علاقه و انگیزه به اتفاق هم گروهی هایش فعالانه، یاد گیری رو به معنای واقعی و علمی تجربه می کنه و دیگه لازم نیست افکار و آموخته هایی که معلم با تمرین و تکرار بهش القاء می کنه رو در پایین ترین سطوح یادگیری یعنی حفظ تو ذهنش بسپاره.

ما معلمین اگه بستر را برای انجام کارهای گروهی فراهم می کردیم و بهشون تفهیم می کردیم در فرایند یادگیری همه باید دست هم را بگیرند تا یادگیری و پیشرفت حاصل بشه بچه های قوی تر عملا یاد می گرفتند که باید دست ضعیف ترها را بگیرند و با همدیگر در تمام امور همکاری کنند.

البته این شرایط را بایددر همه ی دروس  فراهم کنیم مخصوصا ساعت اجتماعی . هرچند کتاب های ما برای آموزش مهارتهای اجتماعی کارایی لازم را نداره . اینجاست که معلم باید با خلاقیت خود کلیشه ها رو بشکنه و دقایقی از ساعت درسی را اختصاص بده به بحث های گروهی محتوی آموزش مهارت های احتماعی و اخلاقی که مؤلفان ازش غفلت کردند . این بحثهای گروهی باعث میشه ذهن دانش آموز دچار چالش بشه و توجهش به موضوع جلب بشه و خودش به دنبال ارائه ی راهکار باشه. مطمئناٌ وقتی کودک خود به دنبال حل مسئله باشه و راه حل را ارائه بده یادگیری بصورت واقعی و معنی دار صورت می گیره و  دیگه لازم نیست معلم با نصیحتهای متداول و بی نتیجه وقتش را هدر بده.  در اینجاست که معلم می تواند با طرح سؤالات هنرمندانه در تمام ساعات از هر فرصتی برای آموزش مهارت های اجتماعی مثل روحیه جمعی و احساس دوستی و... در بین دانش آموزانش استفاده کند.

اگر این اتفاق در مدرسه تبدیل به یک آرمان تیمی  شود و همه با هم از مدیر گرفته تا مربی پرورشی در کنارتدریس اصولی درس به تمام ابعاد رشدی دانش آموزان اهمیت دهیم و این روند سالها ادامه داشته باشد  می توانیم امیدوار باشیم به اینکه در آینده جامعه ای قانون مدارتر و مهربان تر داشته باشیم که از وجدان کاری و روحیه جمعی بالاتری برخوردار باشد.

 

 

[ شنبه دوم مهر 1390 ] [ 16:40 ] [ شکوفه جعفری ]
دگر بار خورشید مهر بر جهان دانش طلوعی نو آغاز کردو فصلی دوباره از تلاش را برای باغبانان گلستان دانایی به ارمغان آورد تا با عزمی راسخ و ایمانی استوار و همتی بلند دست در دست فرزندان این مرز و بوم نهند و آنان را تا با بی نهایت دانستن همراهی کنند.

  انوار مهر دانایی نوازشگر وجودتان 

[ جمعه یکم مهر 1390 ] [ 22:55 ] [ شکوفه جعفری ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

من شکوفه جعفری آموزگار سابق کلاس دوم دبستان شاهدم .در این وبلاگ نمونه سوالات امتحانی-تکالیف هفتگی- دست نوشته های دانش آموزان کلاس دوم و نمونه تدریس و تجارب از سال 87 تا اردیبشهت 92 گنجانده شده است.اما اکنون که در سمت معاونت مرکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری یاس مشغول به کارم نوشته هایم در رابطه با معرفی و وظایف این مرکز خواهد بود.
امکانات وب