آموزش ابتدایی
دل نوشته های دانش آموزانم - نمونه سوالات امتحانی کلاس دوم -اخبار کلاس و مطالب خواندنی  
لینک دوستان
با توجه به تغییر محتوا و رویکرد کتاب درسی علوم دوم ابتدایی ، یکی از فعالیت های مهم ما در زنگ علوم تحقیق می بباشد که بعضی از بچه ها با علاقه این کار را انجام می دهند. دانش آموزان با پرسش از بزرگ ترها ، مراجعه به کتاب خانه یا تحقیق در اینترنت در مورد موضوعشان مطلب جمع آوری می کنند و تحقیقی در حد انتظار سنشان به کلاس ارائه می دهند.

خانم ثمین فرحناک یکی از جمله دانش آموزانی است که در این امر سعی می کند با علاقه ی بیشتری تحقیق هایش را انجام دهد. او  تا به حال چندین بار تحقیق های خوبی انجام داده و در کلاس ارائه داده است. یکی از نکات مثبت وی در انجام تحقیق این است که تحقیقش را با روش کنفرانس در کلاس ارائه می دهد وبا طرح سوال  در پایان توضیحاتش کاری می کند که دوستانش با دقت بیشتری به توضیحاتش توجه کنند او حتی به جمع آوری عکس های جالب  و نشان دادن آن ها به هم کلاسی هایش برای جذاب کردن بیشتر تحقیقش می پردازد .

 وی دختری باهوش ، باسلیقه، خلاق و بسیار با نظم است و همیشه تکالیفش را دقیق انجام می دهد و به نحوی زیبا و با رنگ های شاد رنگ آمیزی می کند.

تحقیق زیر یکی از تکالیق تحقیقی وی در باره ی بنزین است.


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
برچسب‌ها: تحقیق – پرسشگری – بنزین – سوخت – زمان بنزین زدن
ادامه مطلب
[ دوشنبه دوم بهمن 1391 ] [ 0:10 ] [ شکوفه جعفری ]

سوگند رجایی دانش آموز فعال و علاقه مند کلاسمان تحقیقش را چنین ارائه داد:

یک روز که داشتم تلویزیون تماشا می کردم اخبار شروع شد. و در آن چیزهایی در مورد سیل و طوفان در کشورهای مختلف نشان می داد.من به فکر درس علوم افتادم که راجع به تغییر زمین بود.معلم عزیزم از ما خواسته بود که راجع به این که باد بیشتر زمین را تغییر می دهد یا آب تحقیق کنیم.

طبق معمول سراغ مامانم رفتم و به نظر مامانم ،‌آ ب یش تر زمین را تغییر می دهد. او گفت: قبلاً‌بیش تر زمین را آب گرفته بود و در سالیان طولانی خشکی ها به وجود آمده است و جریان آب باعث ایجاد دره های بزرگ و کوچک می شود.

این سؤال را از خاله ام هم پرسیدم ، او هم گفت: اگر خاک زیر نرم باشد زودتر و اگر سفت باشد دیرتر ، تغییر می کند ولی جریان آب اگر شدید باشد حتی زمین سخت را هم می شوید و ریشه ی گیاهان و درختان را هم با خود می برد. گاهی اوقات طوفان نیز باعث می شود در شهرهایی که در کنار دریا هستند پدیده ی سونامی اتفاق بیافتد.

من تا حالا اسم سونامی را شنیده بودم و برایم عجیب بود و از مامانم خواستم تا برایم توضیح دهد و او گفت: دخترم وقتی باد خیلی شدید باشد باعث حرکت آب دریا می شود و گاهی آب دریا ها آن قدر بالا می رود که باعث خراب شدن یک شهر هم می شود .ولی بطور کلی جریان آب بیش تر زمین را تغییر می دهد و ما می توانیم با کاشتن درختان و گیاهانی که ریشه های بلندی دارند از این کار تا حدی جلوگیری کنیم.

 


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ یکشنبه چهارم اردیبهشت 1390 ] [ 11:42 ] [ شکوفه جعفری ]

تحقیق این هفته ی کلاس ما در رابطه با این موضوع بود:

آب زمین را بیش تر تغییر می دهد یا باد؟

دانش آموز با ادب ،ساعی و کوشای کلاسمان یعنی صبا حسن پور مثل همیشه برای تحقیقش وقت گذاشته بود و با دقت خاص خودش تحقیقی کامل در مورد این موضوع انجام داده بود که واقعاً درخور تحسین است.

یک روز اخبار تلویزیون نشان می داد که در شهرهای  غربی کشور آسمان پر از گرد و غبار و ذرات شده است. به طوریکه که هواپیماها نمی توانستند پرواز کنند و ماشین ها برای حرکت چراغ های خود را روشن کرده بودند و مردم حتی برای نفس کشیدن  مشکل داشتند. خوب ، این ذرات و خاک ها از کجا آمده بودند؟ این ها به وسیله ی باد از سرزمین های خشک و بیابانی دورتری به آن شهرها رسده بودند.

بله ! همین بادی که در روزهای گرم تابستان وقتی برق ها قطع می شود. آرزو داریم کمی بوزد و ما ار خنک کند می تواند ذرات ریز و درشت را با خود حمل کند . خوب البته باد قوی تر و سریع تر ذرات بزرگ تری را می تواند بردارد و آن ها را بالاتر ببرد.

همان روز در اخبار نشان داد بر روی یک ماشین کنار خیابان حدود 1 سانتی متر خاک جمع شده بود.

حتماً‌می دانید که به باد بسیار شدید طوفان می گویند. در بعضی از کشورها به خاطر جریان های هوای اقیانوس ها ( که البته توضیح آن فعلاً برای ما لازم نیست)طوفان های زیادی می آید که بیش تر آن ویران کننده است. مثلاً‌چند هفته پیش در آمریکا با وزش طوفان چندین خانه خراب شده بود،‌پله های برق روی زمین افتاده بود ،‌ماسین ها به هم برخورد کرده بودند ، شاخه های درخت ها شکسته و خراب و بعضی از درخت ها قطع شده بود.

پس باد می تواندزمین را تغییر دهد. راستش ی بار که در جاده بودیم، در جایی که درخت و خانه نبود و زمین های کنار جاده تقریباً خشک بود یک دفعه پدرم گفت: زود شیشه ی ماشین را بالا بکشید. من با تعجب گفتم: چرا؟ پدرم گفت: آن جا را ببین! من نگاه کردم .باد با سرعت زیادی گرد و خاک و خارهای سبک و پلاستیک و....را به صورت گرد می چرخاند و با خود حرکت می داد. مثل یک ستون بزرگ از زمین تا آن بالاها . پدرم گفت: به این گرد باد یا لوله باد می گویند.

تا این جا فهمیدیم که باد بیش تر زمین های خشک و بیابان ها را تغییر می دهد و ذرات ریز را می تواند با خود ببرد. پس می توانیم با کاشتن درخت و از بین بردن بیابان ها ازآسیب های باد جلوگیری کنیم.

اما آّ‌ب چه طور؟ باران های شدید سیل به وجود می آورد . سیل خیلی چیزها را خراب می کند .آب باران می تواند در شکاف سنگ ها برود.وقتی هوا سرد شد آب یخ می زند و سنگ را می ترکاند و از هم باز می کند. در بعضی زمین ها آب ، گل و لایی که با خود آورده در آن جا می گذارد و وقتی آب خشک شد آن زمین پر از گل و لای ترک خورده می شود.آّب موادی را از روی زمین می کند . در جاهایی کم شیب ، داخل رودخانه ها ، دریاچه ها و دریاها می برد و ایم مواد ته نشین می شوند.

نتیجه می گیریم:

باد بیابان را می تواند بیش تر تغییر دهد ، چون در بیابان گیاهی نیست و مانعی بر سر راه باد نیست و زمین آن هم  نرم است

اما آّ ب زمین و خاک  را بیش تر تغییر می دهد .چون آب می تواند سنگ ها و ذرات سنگین تر و بزرگ تر را با خود جابه جا کند.اگر سیل بیاید حتی درخت ها ، خانه ها و همه ی مزارع را حتی ماشین ها را با خود جابه جا می کند و خراب می نماید.چون آب نیروی بیش تری دارد.


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ سه شنبه سی ام فروردین 1390 ] [ 22:31 ] [ شکوفه جعفری ]
این دفعه هم سوگند رجایی معلم یار علوم کلاس تحقیقش را در مورد کشش زمین با روش خاص خودش نوشت

 

اگر کشش زمین وجود نداشت چه می شد؟

 چند روز پیش خانم معلم این تحقیق را به ما داد . در سرویس داشتم به این موضوع فکر می کردم که کشش زمین چه کمکی هایی به ما می کند ؟ وقتی به خانه رسیدم باید در را باز می کردم . با خودم گفتم اگر کشش زمین نبود من الان توی هوا بودم  و نمی توانستم به خانه بروم و خنده ام گرفت.

وقتی مامانم آمد از او در باره ی این موضوع سؤال کردم. او گفت : « فرض کن می خواهی پارچ آب برداری چه کار می کنی؟ » من گفتم خوب معلومه با دست هایم در یخچال را باز می کردم و پارچ را برمی داشتم . مامانم گفت: « ولی اگر کشش زمین نبود شما توی هوا پرواز می کردی حتی نمی توانستی در یخچال را به این راحتی باز کنی و آب بخوری » با خودم  فکر کردم اگر کششش زمین نبود وقتی یک ماشین بزرگ برای ساختمان شن خالی می کرد همه ی آن ها در هوا پخش می شدند و هیچ چیز سر جای خودش قرار نمی گرفت.

کتابی خواندم که در آن داستان جاذبه یا همان کشش زمین در آن نوشته شده بود و فهمیدم دانشمندی به اسم نیوتن به خاطر افتادن یک سیب کشش زمین را کشف کرد . پس این که می توانیم بیش تر کارهایمان را به راحتی انجام دهیم به خاطر نیروی قدرتمند زمین است.


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ پنجشنبه دوم دی 1389 ] [ 23:17 ] [ شکوفه جعفری ]
چند روز پیش به بچه هاگفتم بچه ها به نظر شما اگر کشش زمین وجود نداشت چه می شد هر کدام از آن ها به موضوعی اشاره کردند و در مورد اتفاق های خنده داری که می افتاد سر صحبت را باز کردند.بحث که به این جا کشیده شد از بچه ها خواستم در مورد بقیه اتفاق ها خودشان تحقیق کنند و برایم بیاورند.آوا مولویکه معلم یار ریاضی هم هست مثل همیشه تحقیقش را با چاشنی تخیل آمیخته بودکه خواندنش خالی از لطف نیست.

دیشب داشتم فکر می کردم که چه می شد اگر کشش زمین نبود خوابیدم . توی خواب دیدم بلند شده ام و آمده ام توی آشپزخانه دیدم روی هوا معلقم . به سختی خودم را به این طرف و آن طرف می کشاندم .به آشپزخانه رسیدم دیدم یخچال معلق است. به سختی در یخچال را باز کردم آمدم آب بردارم آّب هم رفت توی هوا تازه اگر آب را می گرفتم لیوان ها را چه کار می کردم؟! همین طور داشتم تلاش می کردم مادرم بیدارم کرد و گفت: پاشو برو مدرسه .فهمیدم اگر کشش زمین نبود زندگی برای ما امکان پذیر نبود.


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ پنجشنبه دوم دی 1389 ] [ 23:16 ] [ شکوفه جعفری ]
چند روز پیش دانش آموز فعال کلاسمان تحقیقش را در مورد مواد با علاقه بهم تحویل داد . کار قشنگ سوگند این بود که پیش نویسش را هم همراه تحقیقش تحویل داد و اصرار داشت حتماْ بخونم تا تغییرات بسیار جزئی که در نوشتن اصلش با راهنمایی خانواده اش داده است متوجه شوم.  

کار سوگندجالب بود چون به شیوه ی پرسشگری و کنجکاوی تحقیق هایش را متناسب با سن خودش می نویسه.این هم کار سوگند خانم:

موضوع تحقیق  :  ماده چیست؟

در کتاب علوم خواندم که هر  چیزی که در اطرافمان می بینیم ماده است. پس ماده به 3 شکل جامد ، مایع و گاز وجود دارد.

جامد یعنی چیزی که از خودش شکل ندارد مثل کیف ، مبل ، لباس و..

مایع یعنی چیزی که از خودش شکل ندارد و شکل ظرف را به خود می گیرد مانند شیر و نوشابه که البته نوشابه هم از مایع درست شده است و هم از گاز.

گاز ماده ای است که از خودش شکل ندارد و از ظرف فرار می کند ولی می توانیم آن را در جایی زندانی کنیم مثلاً در بادکنک یا کپسول

داشتم به سوال خانم معلم فکر می کردم که چه ماد ه ای به هر 3 شکل وجود دارد ؟

از مامانم پرسیدم . گفت بهتر است که با هم به آشپزخانه برویم.

من کنجکاو شدم دیدم مامانم در حال درست کردن چای است  و متوجه بخار کتری شدم  و فهمیدم آب می تواند به شکل گاز در بیایدآخه در کتری آّب بود.

وقتی مقداری یخ در لیوانی ریختم شکل جامد آّب را هم دیدم.

 کمی که گذشت شکل مایع آن را نیز دیدم و فهمیدم آب به هر سه شکل وجود دارد..

از خدای مهربان به خاطر این نعمت خوب سپاس گزارم!

 


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ یکشنبه سی ام آبان 1389 ] [ 0:13 ] [ شکوفه جعفری ]

 فعالیت قسمت آخر علوم  بخشش پوشش بدن حیوانات را بچه ها خودشان ابتدا در منزل انجام دادند و نتیجه ی فعالیتشان را به کلاس ارائه دادند. برای نمونه یکی از آن ها را انتخاب و در اختیار دوستانشان قرار می دهم.

زهرا عباسی دانش آموز آرام ، محجوب  و مهربان و دوست داشتنی کلاس ماست. او در درس املا پیشرفت خوبی داشته است و هنوز هم در حال تلاش برای بهترین شدن است.

یک تکه یخ را روی پوستم گذاشتم . در دستم احساس سرما کردم ولی مقداری پنبه را روی دستم گذاشتم و یخ را روی پنبه گذاشتم . در دستم سرمای کم تری احساس کردم و از این آزمایش نتیجه گرفتم که پوشش بدن حیوانات مانند پنبه آن ها را از سرما حفظ می کند.

 


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ شنبه بیست و نهم آبان 1389 ] [ 23:58 ] [ شکوفه جعفری ]
امروز دانش آموز کوشای کلاس یعنی صبا حسن پور تحقیق کاملش که ۵ روز روی آن کار کرده بود را تحویلم داد و با شادی خاص خودش از من خواست برایش تایپ و وارد وبلاگ کنم.

یه روز  همین طور که با کره ی جغرافیایی کوچکی بازی می کردم از مامانم پرسیدم چرا بیش تر قسمت هایش آّبیه؟ حتی وقتی کشور خودمان ایران را پیدا کردم دیدم که بالای اون یه قسمت  آبیه که توش نوشته دریاچه ی خزر و پاییین ایران هم یه قسمت مثل نوار آّبی که بعدش بزرگ و پهن تر می شد و نوشته بود خلیج فارس. کنارش هم دریای عمان و یه آبی خیلی بزرگ تر که نوشته بود اقیانوس هند.

مامانم می گفت بیش تر کره ی زمین که ما در آن زندگی می کنیم را آب تشکیل میدهد.دریاها ، رودخانه ها ، اقیانوس ها همگی با رنگ آّبی روی نقشه یا کره  مشخص می شوند.چون همه ی آن ها پر از آّب هستند.

من با خنده گفتم : پس چرا این همه می گویند در مصرف آّب صرفه جویی کنید؟ مگه این همه آب تو دنیا نیست؟ مامانم توضیح داد بله اما بیش تر آن ها شور هستند.. اگر بخواهند از آن ها استفاده کنند اول باید در کارخانه هایی آن ها را تمیز و شیرین کنند تا قابل خوردن باشند.. ولی بعضی از رودخانه ها ، چشمه ها و چاه ها شور نیست. آّبی که هم توی لوله ی آّب خانه ها وجود دارد اول تمیز می کنند و میکروب های آن را از بین می برند بعد وارد لوله ها می شود.

هفته ی پیش در ردس علوم با شکل های مختلف ماده آشنا شدیم.خانم معلم از ما خواست که یک ماده در طبیعت پیدا کنیم که هر سه شکل جامد ، مایع و گاز را داشته باشد.

دیروز وقتی خواستم در موردش از مادر و پدرم سؤال کنم یادم افتاد که قبلاً در مورد دریاها صحبت کرده ایم . به همین دلیل فوراً رفتم و کره ی جغرافیایی کوچولو را آوردم . خوب که نگاش کردم دیدم یله چندین اقیانوس داره کهخ از دریاها بزرگتره و حالا من بهتر می تونستم اسم هاشون را بخونم. یک دفعه یه اسم عجیب دیدم : اقیانوس منجمد شمالی

از بابا پرسیدم منجمد یعنی چه ؟ پدرم گفت:وقتی هوا خیلی سرد باشه آب که معمولاً شکل مایع دارد یخ می زند و منجمد می شود .  قسمت کره ی زمین که به آن ها قطب گفته می شود چون نور خورشید   به آن زیاد نمی رسد و همیشه پر از برف و بخ هستند به همین دلیل به آن ها منجمد می گویند .یکی در بالا ی کره ی زمین است که شمالی است و یکی در پایین ترین قسمت یعنی جنوب.

من گفتم: ما هم در خانه یخچال داریم. یخ از آّ ب درست می شود . پس آّب هم شکل جامد دارد. چون در کتاب علوم مان نوشته هر ماده که از خود شکل دارند جامد می گویند. قالب های مختلف یخ شکل جامد است. پدرم گفت : برف همان قطره های آّب است که وقتی هوا خیلی سرد می شود یخ می زند و به شکل برف از آسمان فرو می ریزد. یادم آمد که در تلوزیون هم وقتی محل ّ زندگی پنگوئن ها را نشان می داد پوشیده از برف بود طوری که ردّ پای آن ها در برف باقی می ماند.اما در یک قسمت رد ّ پا نداشتند . پدرم گفت این جا برف ها روی هم فشرده شده اند و تبدیل به یخ شده اند.

در شهر ما برف نمی بارد . اما من در فیلم ها و عکس ها بارش برف را دیده ام .یک بار هم در خانه یخاله ام یک یخچال قدیمی را تمیز می کردند که در قسمت فریزر آن پر از برفک بود دیدم. ما با برفک ها بازی می کردیم . وقتی آن ها را در دستمان فشار می دادیم به هم می چسبیدند . مثل سنگ سفت می شدند اگر پرتاب می کردیم شاید خطرناک بود. پس در جاهایی که هوا خیلی سرد باشد آب از شکل مایع به جامد تبدیل می شود.

راستی آیا تا به حال بارش قطره های زیبای باران را دیده اید؟باران هم شکل مایع آب است.اما وقتی خورشید به آب های دریا هی تابد و قسمتی از آن ها قطره ها گرم می شوند و به هوا می روند. اما نه به شکل مایع چون ما آن ها ار نمی بینیم . حتماً تا به حال یک کتری را دیده اید که روی گاز می جوشد و از لوله ی آن بخار در می آید. آب در ون بخاری وقتی خیلی گرم می شود به شکل بخار در می آید و زود در هوا پخش می شود و شکل مشخصی هم ندارد. وقتی یک لباس که هنوز کمی خیس است را اتو می کنیم چون اتو خیلی گرم است آب لباس بخار می شود و به هوا می رود . پس آب به صورت گاز هم هست.

یک روز صبح زود می خواستیم با ماشین خودمان شیراز برویم . من خواب بودم وقتی در جاده بیدار شدم هوا کاملاً روشن و آفتابی شده بود  ولی دیدم همه جا یه چیزی مثل دود سفید کم رنگ پر شده بود . گفتم این ها چیه؟مامانم گفت: به این ها می گن مه.وقتی که نور خورشید صبح ها به گیاهان و سبزه ها و زمین های کشاورزی بتابد گرم می شه و به صورت بخار توی هوا پراکنده می شه .

حالا که من با سه شکل ماده آشنا شدم می دانم که مه شکل گازی آب است . آّب چه ماده ی جالب است هم شکل مایع داره و هم جامد و هم گاز !    

از خدای مهربان ممنونیم که این ماده ی بسیار مهم را برای ما آفریده است . حتی اگر یک یا دو روز آّ ب نخوریم نمی توانیم تحمل کنیم چون بدن ما هم به آّب احتیاج دارد. همه ی گیاهان و جانوران هم خواهند مرد . .پس زندگی بدون آب امکان ندارد..

چه قدر خوب است که در مصرف آن صرفه جویی کنیم و قدر همه ینعمت های خدا را بدانیم مخصوصاً آّب !

   


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ دوشنبه بیست و چهارم آبان 1389 ] [ 21:12 ] [ شکوفه جعفری ]

یکی از سؤالات فصل  4 علوم کتاب دوم دبستان این است که کدام ماده در طبیعت به هر 3 شکل یافت می شوند. من ابتدا  این سوال را از دانش آموزان پرسیدم و از آن ها خواستم جواب را روی برگه ای بنویسند . 2 نفر از آن ها بلافاصله جواب را گفتند. ترجیح دادم به جای آن که جواب ر امستقیماً به دانش آموزان بگویم از آن ها بخواهم در باره ی سؤال تحقیق کنند و جواب را با پرسش از بزرگ ترها پیدا کنند.ضمناً به آن ها 3 روز فرصت تحقیق دادم.

چند نفر از بچه ها زودتر از وقت موعد تحقیقشان را تحویل دادند. همه ی تحقیق ها کامل بود ولی جواب فاطمه پوردستان لطف دیگری داشت و آن صادقانه و کودکانه بودن زبان تحقیقش بود .

فاطمه خانم را قبلاً به دوستانش معرفی کرده ام پس بی مقدمه نتیجه ی پرسشگریش را می خوانیم.

من اول رفتم از مامانم پرسیدم و او به من گفت: « چیزی است که خودت به مدرسه می بری» گفتم : « کیف » گفت:« خیر»و چند حدس دیگر زدم ولی حدس هایم اشتباه بود یک دفعه گفتم:« آّب یخی که به مدرسه می برم !» و او گفت :« بله اول یخ هست یعنی جامد بعد به خاطر گرما آب می شود یعنی مایع و وقتی که آّب را در کتری می ریزیم و به آن حرارت می دهیم به بخار یعنی گاز تبدیل می شود .من بعد گفتم:« نه این نیست باید در طبیعت باشد . خواهرم گفت:« برف » صبر کردم تا پدرم به خانه آمد.

وقتی پدرم آمد از او دوباره پرسیدم و او نیز به من گفت:« آّب » .پدرم برایم توضیح داد که همه جا طبیعت است . بعد من همه چیز را فهمیدم و از مادر و پدر و خواهرم تشکر کردم.

 


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ شنبه بیست و دوم آبان 1389 ] [ 21:22 ] [ شکوفه جعفری ]

امروز سوگند رجایی دانش آموز مستعد و علاقمند  تحقیقش ر ابا اشتیاق فراوان تحویلم داد.او در مورد تحقیقش برای بچه ها توضیح هم داد.

موضوع تحقیق : پوشش بدن جانوران

اول که می خواستم این تحقیق را بنویسیم فکر می کردم موضوع سختی است.ولی دیروز که می خواستم به مدرسه بروم چشمم به یک گربه ی پشمالو افتاد و دیدم بدنش چه قدر مو دارد و تصمصم گرفتم بعد از مدرسه تحقیقم را بنویسم.

خوب که فکر کردم دیدم در تلوزیون و طبیعت جانوران زیادی دیده ام که بدن آن ها پوشش های مختلفی دارند.مانند گاو ،‌گوسفند، پرندگان،‌ماهی ها،‌لاک پشت ، پنگوئن و...

بدن پرندگان از پر تشکیل شده است که باعث می شود آن ها زیباتر شوند و در آسمان پرواز کنند و یا در آّ‌شنا کنند.

یادم افتاد یک روز تابستان که به با غ  یکی از دوستانمان رفته بودیم یک لاک پشت را دیدم و متوجه شدم که پوشش بدنش سخت و محکم است و مامانم گفت که این باعث می شود راه رفتنش کند شود.

آن جا چند گوسفند و یک سگ هم دیدم و من دیدم که بدنشان پشم و مو  دارد. که از پشم و مو قالی و،‌لباس ،‌جوراب و دست کش درست می کنند.

وقتی مشهد بودیم به یک مغازه رفتیم .آن جا چیزهای چرمی وجو داشت و پدرم برایم توضیح داد که از پوست گاو یا شتر مرغ و بعضی حیوانات دیگر کفش ، کیف ،‌پالتو و چیزهای دیگر درست می شود.

دیشب در یک کتاب داستان خواندم که جوجه تیغی با تیغ هایش جان دوستش را نجات داد!

پس پوشش حیوانات هم برای خودشان و هم ما استفتاده های زیادی دارد .


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ چهارشنبه دوازدهم آبان 1389 ] [ 14:31 ] [ شکوفه جعفری ]

سوگند دانش آموز کنجکاو ،باادب وفعال کلاس ،تحقیقش را با شیوه ی خاص خودش نوشته است و این نشان می دهد کارش را با استقلال تمام انجام داده است و همین موضوع  ارزش کارش را دوچندان می کند.

موضوع تحقیق: جنگل چه فایده هایی دارد؟

خاله لادنم می گوید : ریشه ی درختان باعث محکم شدن زمین می شود و وقتی باران زیاد می بارد زمین باران را در خود نگه می دارد و از آمدن سیل و خراب شدن خانه های مردم جلوگیری می کند.

مادرم هم می گوید : درختان جنگل ها باعث تمیز شدن هوا و زیاد شدن باران می گردد.بیشتر جنگل های ما در شمال هستند.

و البته از سر کلاس فهمیدم که از تنه ی درختان جنگل  ،‌چیزهای چوبی می سازیم.

 


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ یکشنبه دوم آبان 1389 ] [ 23:33 ] [ شکوفه جعفری ]
هفته ی گذشته به بچه ها گفتم در مورد فواید جنگل تحقیق کنید. البته با بحث گروهی خودشون ۳ فایده ی جنگل را بیان کردند . قرار شدبقیه فواید هم با تحقیق و پرسش از بزرگ ترها پیدا کنند.

اولین نفری که تحقیقش را تحویل داد زهرا کشاورز بود به خاطر همین تحقیقش وارد وب کردم. زهرا دختری خوش رو ، با ادب هست که فعالیت هایش را با علاقه انجام می دهد.

 

اهمیت و نقش جنگل

۱- میوه و ریشه درختان و قارچ ها غذای عده ی زیادی از انسان ها را تشکیل می دهد.

۲- درختان هوا را تمیز می کنند زیزا اکسیژن هوا را زیاد می کنند.

۳- چوب درختان برای ساختمان سازی و تهیه ی وسایل زندگی مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- سایهی درختان انسان را از گرمای شدید محافظت می کند.۵- از فراورده های جنگلی برای تهیه ی دارو استفاده می شود.

۶- درختان از سر و صدای ماشین ها و کارخانه ها می کاهد.

۷- جنگل ها مکان قشنگی برای تفریح کردن است.

۸-از بعضی از موادی که از جنگل به دست می آید در کارخانه ها استفاده می شود.

۹- جنگل از سیل جلوگیری می کند چون جنگل پوشید ه شده است زیرا با ریزش باران بر روی شاخه و برگ ها سرعت باران کم می شود. خاک جنگل هم آب باران را به خود جذب می کند  و جویبارهای با آّ‌ب زلال بوجود می آید.


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ شنبه یکم آبان 1389 ] [ 22:47 ] [ شکوفه جعفری ]

فعالیت زیر مربوط به دختر باانگیزه  و خوش روی  کلاس است  .آوا با علاقه و پشتکار تکالیف و فعالیت های خودش را انجام می دهد.

گزارش مشاهده ی رویش لوبیا

من دانه ی لوبیا را انتخاب کردم و آن را دو روز در آب گذاشتم. وقتی کنار دانه ها کمی سفید شدآن ها را درون شانه ی تخم مرغ ریختم و جلوی آفتاب قرار دادم.

روزهای بعد پوسته ها از دانه ها جدا شدند  و گیاهک را دیدم.گیاهک بزرگ و سفید رنگ شد.یواش یواش ساقه ها هم بلند شدند و دو قسمت  دانه که سبز رنگ شده بود از خاک جدا شد و برگ های سبز کوچکی از آن بیرون آمدند . می دانی چرا ساقه و برگ سبز شدند؟ به خاطر تابیدن نور خورشیدو این که من مرتب به آن ها آّ‌می دادم.


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ سه شنبه بیست و هفتم مهر 1389 ] [ 23:7 ] [ شکوفه جعفری ]

داستان زیر فعالیت خارج از کلاس مونا داوودی راجع به مراحل رشد دانه است.که به صورت مصور نوشته است.

 مو نا دختری باادب و منظم است که مهارت گوش کردنش سیار خوب است و در کلاس هنگام صحبت کردن دیگران به خوبی گوش می دهد.

داستان رشد یک دانه لوبیا

من یک بوته ی  لوبیا هستم. می خواهم داستان زندگیم را برای شما تعریف کنم.

یک روز دختری به نام مونا من را که تنها بودم را پیدا کرد و به من گفت: می خواهی دیگر تنها نباشی ؟ من گفتم: بله.

سپس او مرا درون گلدانی پر از خاک گذاشت. او به من آّب می داد  و کنار پنجره  در برابر نور خورشید قرار داد.من هر روز آب و نور خورشید به اندازه ی کافی داشتم . کم کمک گیاهک از درون من رشد کرد.

یک روز وقتی مونا آمد به من آب بدهد خیلی تعجب کردو خوش حال شد! چون من از زیر خاک بیرون آمده بودم.

بعد از چند روز بزرگ و بزرگ تر شدم تا این که پر از گل های سبز شدم.

دیگر تنها نبودم چون روی برگ هایم پر از لوبیا شده بود.حالا هم من و هم مونا خوش حال هستیم!    

 


موضوعات مرتبط: پرسشگری و تحقیق دانش آموزان
[ سه شنبه بیست و هفتم مهر 1389 ] [ 23:3 ] [ شکوفه جعفری ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

من شکوفه جعفری آموزگار سابق کلاس دوم دبستان شاهدم .در این وبلاگ نمونه سوالات امتحانی-تکالیف هفتگی- دست نوشته های دانش آموزان کلاس دوم و نمونه تدریس و تجارب از سال 87 تا اردیبشهت 92 گنجانده شده است.اما اکنون که در سمت معاونت مرکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری یاس مشغول به کارم نوشته هایم در رابطه با معرفی و وظایف این مرکز خواهد بود.
امکانات وب